El nen parla poc, sobretot assenyala…

“M’han dit a la Llar que el nen parla poc (2a), sobretot assenyala, però diu molt poques coses. No té problemes d’oïda, elles el veuen bé. Jo ja li parlo lo normal, però no sé què més fer, per a que parli.”

Primer, si ni elles ni el pediatre estan preocupats, no preocupar-te massa tu. Cada nen té el seu ritme, i el teu és petit, encara. N’hi ha que sembla que no estiguin aprenent, i, quan es deixen anar, mostren tot el que han estat paint.

Parlar és una part de tot el fet comunicatiu. Es comunica, el teu fill? Això si que és important. Mira els ulls, es posa content quan veu algú a qui estima, assenyala per demanar, troba la manera d’expressar si es fa mal, sap expressar sorpresa, alegria?…

 Però no et rendeixis, parla-li tu, juga amb el llenguatge, per a que ell l’acabi integrant. Et passo unes quantes recomanacions:

 • Fes servir frases curtes i senzilles, amb pauses que les delimitin. Per exemple, en lloc de dir: “Ara et donaré per berenar unes galetetes que va portar la iaia, ja veuràs que bones estan”, és millor fer-ho així: “Ara a berenar” (pausa), “és galeta” (pausa), “t’agrada?” (pausa), “Mmm, què bona està!”.

• Mira’l a la cara quan li parlis. Així li serà més fàcil romandre atent al que li dius i observar el moviment dels llavis, amb el que aprendrà a vocalitzar abans i millor.

• Posa una mica d’èmfasi en les frases, però sempre dins de la normalitat, sense exageracions. La musicalitat en el to ajuda a la recepció.

• Utilitza onomatopeies de tant en tant: fan les frases més divertides i són molt fàcils de recordar. (sorolls representatius: muuu, kikirikí, brmmm, brmmm….)

• Recorda que els gestos serveixen per captar la seva atenció, al mateix temps que reforcen el missatge de la frase.

• Quan empris una paraula nova, repeteix-la diverses vegades seguides en frases curtes i senzilles, per així ajudar-lo a memoritzar-la: “mira l’ocellet”, “és un ocellet bonic, molt bonic”, “adéu, ocellet”.

• Aprofita les activitats diàries per ensenyar-li noves paraules. Conversa sobre el que esteu fent, anomena els objectes que feu servir.

Per exemple, l’hora del bany és ideal per aprendre a identificar les parts del cos, mentre s’ensabonen o s’eixuguen.

• Aprofita els passeigs, són una excel·lent oportunitat per ajudar-lo a descobrir i a descriure tot el que aneu veient pel camí.

• Celebra quan es comuniqui, i si ho fa gesticulant, posa tu les paraules: “Vols aigua? Tens set? Té, aigua, mmmm, que bona que està, l’aigua! Quina set!”

I sobretot, explica-li contes, canta-li cançons, feu jocs de falda i moxaines, no te’n cansis de repetir els mateixos, ells no se’n cansen.

I no el miris amb preocupació, gaudeix i celebra els seus progressos, confia en ell.

Aquesta entrada ha esta publicada en 0 a 3 anys, Comunicació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a El nen parla poc, sobretot assenyala…

  1. Retroenllaç: Parlarà algun dia? | Orientar famílies: prevenir conflictes

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s