Llibre o article que parli sobre el foment de la cultura de l’esforç per a nens de 3-4 anys

Podries recomanar-me algun llibre o article que parli sobre el foment de la cultura de l’esforç per a nens de 3-4 anys?. Tot allò que tingui a veure amb la perseverància, la paciència, l’esforçar-se per aconseguir una fita, …

També estic buscant algun conte que pugui utilitzar com a recurs per al foment d’aquests valors.

Hola,  Laura. Fas referència a un tema cabdal. Se’n parla molt, de la cultura de l’esforç. Pots començar per en José Antonio Marina, per exemple.

Però esforçar-se és una actitud, no un valor abstracte per a una criatura d’aquesta edat i es vincula a diferents motivacions, com la curiositat, el joc, la cerca de seguretats afectives, la cerca de reconeixement…

I la constància, en una criatura de P-3, va molt lligada al desenvolupament de la seva capacitat d’atenció i concentració, que, no ens enganyem, en general encara és curta. I aquí els factors motivadors d’abans son fonamentals.

I com que una criatura d’aquesta edat encara ho té tot per viure i aprendre, és en el que fa cada dia, en com gaudeix dels “treballs” i dels projectes que se li proposin i dels que ella mateixa pot començar a crear, i no només en horari escolar, que viurà i sentirà la motivació per esforçar-se. I viurà el plaer i la satisfacció personal de ser felicitada, un gran motor de conductes adequades en Educació Infantil.

Un altre factor per no oblidar és la integració de conductes per imitació, recreació i repetició, i cal que ens fixem en el paper de models que els adults del seu entorn fem en la criatura. En aquesta edat, la família, i també l’escola li mostrem i fem viure cóm les persones gestionem aquest tema.

I ja m’agradaria dir-te algun conte. Ho buscaré. S’accepten suggeriments.

Sempre va bé, reforçar la vivència amb la recreació en els contes: Ajuden a la reflexió, aporten distància a realitats i conflictes amb l’embolcall de la fantasia, del món de l’altre… i son font de estímuls, goig i afectivitat per a la mainada. En molts contes clàssics veiem herois i heroïnes esforçats, que salven germanets, lluiten per princeses, maten dracs, assumeixen dols i feines humils i impròpies a la seva condició amb serenitat, i  que accepten reptes i fan servir el seu enginy.  Pot ser que els trobem excessius, massa “forts” per a la nostra mainada, sagnants i tot, i si els analitzes fredament, molts ho son. També cal dir que a ells els agraden molt.

Però si remenes biblioteques i llibreries, segur que en trobaràs de més actuals. Moltes editorials han fet productes dissenyats per a donar resposta a la demanda relacionada amb la gestió emocional, l’autoconeixement, les vivències de la mainada i els valors. (Alguns tan políticament correctes que no tenen cap emoció, que és un factor fonamental en el gaudi d’una història).

També he estat fent una ullada a la web de Nascuts per Llegir, no he trobat resposta concreta, però si el tema dels contes t’interessa aquí tens un munt de guies de lectura per diferents temes, que segur que t’obrirà la gana lectora:

http://www.nascutsperllegir.org/va-de-llibres/guies-de-lectura/

Aquesta entrada ha esta publicada en 0 a 3 anys, 3 a 5 anys, 6 a 10 anys, Gestió emocional, Hàbits. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

12 respostes a Llibre o article que parli sobre el foment de la cultura de l’esforç per a nens de 3-4 anys

  1. MagArt Studio ha dit:

    És cert que amb els contes es pot aprendrem molt. A les nostres filles els encanta i fins i tot, la grand de 5 anys, els agafa els se’ls llegeix sola. Ja començo a trobar a faltar el “mama, em llegeixes aquest conte?”.

    Penso que és un magnífic moment per gaudir plegats, ja que hi ha un clima molt distès i la criatura està molt a gust i per tant, captant tots els petits comentaris que es poguin fer, i fins i tot, mirant de fer-li preguntes de què pensa, o què faria ell.

    Tenim uns quants que em semblen molt enriquidors tan per valors o per fer pensar una miqueta. Uns quants els tenim en català, castellà i en anglès.
    – The owl and the Pussy Cat. (La mixeta i el mussol). L’amor ho pot tot, fins i tot amb grans diferències.
    – Adivina cuánto te quiero.
    – Conillets, esteu adormidets?
    – Molts de “Teo”.
    – The Gruffalo (El grúfalo). Aquest està en català.
    – Room on the broom. (Companyerisme, treball en equip, solidaritat)
    – Tilda. Qué bien que hayas venido.
    – El biblioburro.
    – 365 fábulas (realment molt bó, ja que hi ha 365 situacions quotidianes ambientades en forma de conte).
    – The Tortoise and the Eagle. (acceptació de les nostres limitacions).
    – The Ant and the Grasshopper (La cigarra y la hormiga). Aquesta versió en anglès està molt bé, ja que la formiga ajuda a la cigarra i aquesta s’adona del seu error.
    – L’eruga de mossegades cruixents.
    – Meli
    – En Zabre se’v va d’acampada.
    – En Zabre a la caça del tresor.

    …. no poso més que seria un no acabar!
    Un conte no és més que un conte, però dependrà dels ulls que ho llegeixi perquè es ens arribi al cor els diferents missatge.

    Espero haver pogut ajudar una miqueta. Ara tinc a la gran llegint-me un poema de “Sons i cançons”. M’encanta escoltar la seva entonacio quan llegeix i l’entusiame que hi posa!!!!!

    • annamaresipares ha dit:

      Moltes gràcies, MaGart Studio! Sou fantàstiques!
      Quina llista tan suggerent… Que es preparin les biblioteques, anirem a sac!
      Una abraçada!

      • annamaresipares ha dit:

        Hola, Laura. La Marta Roig, des de Nascuts per Llegir, ha respost la meva demanda:
        Aquí van uns quants títols que he recollit amb l’ajuda de companys de professió:
        Seyvos, Florence; Vaugelade, Anaïs. L’Amic del petit tiranosaure. Publicació Barcelona : Corimbo, 2004

        Voltz, Christian. ¿Todavía nada?. Pontevedra : Kalandraka, 2003

        Prévert, Jacques; Gerstein, Mordicai. Para hacer el retrato de un pájaro. Pontevedra : Faktoría K de Libros, 2011

        James, Simon. Pasito. Vigo : Faktoría K de Libros, 2006

        Brown, Peter (Il). El Jardí curiós. Barcelona : Takatuka, 2010

        És complicat, però alhora tots aquests contes encadenats en els quals els protagonistes busquen un objectiu concret i lluiten –sovint amb ajuda- fins a aconseguir-lo, podrien ser adients per treballar aquests valors. Penso amb contes com:

        – Vamos a cazar un oso

        – El cargol i l’herba de poniol

        – De què fa gust la lluna

        – Frederick

        – Oh, que bonic és Panamà

        – Sopa de pedra

        La lluna d’en Joan de la Carme Solé-Vendrell

        Algun Eric Carle tipus La araña hacendosa o potser el Grillo silencioso que ho intenta i ho intenta

        Per a petits també El talp i la lluna rebonica

        I el Patufet? a voluntat no li guanya ningú.

      • annamaresipares ha dit:

        I encara dos més, Marta, moltes gràcies!
        Sona bé! : l’esforç d’aprendre Anna M. Vidal i M. Àngels Comella.– Barcelona: Cruïlla, 2001
        La Marillina i els seus pollets
        Resum: Una família formada per una gallina i els seus pollets són el pretext per oferir als lectors més joves el coneixement d’actituds, valors i hàbits de bones pràctiques

        Per què no puc fer el que vulgui? Oscar Brenifier i Delphine Durand ; [traducció: David Fernàndez] Barcelona : Estrella Polar, 2010.
        No hi ha res com aprendre dels que saben!

  2. Laura R. ha dit:

    Moltíssimes gràcies per totes les vostres aportacions. Amb tot aquest llistat tenim material per una bona temporada.
    Salutacions.
    Laura

    • annamaresipares ha dit:

      Hola, Laura, Magart i tothom, la Marta de Nascuts encara m’envia recomanacions, aquí teniu les darreres, que es refereixen a les normes de comportament:

      Quines maneres! Pat Thomas. Parlem de la bona educació. (Joventut).

      La col·lecció “Parlem de” de l’editorial Joventut treballa aquests temes. També pots consultar els següents:

      – Aprenguem a conviure. E. Ballart, R. Capdevila (Destino)

      – Maneres, Aliki (Joventut)

      – Com ens hem de comportar a l’escola. A. Candell (Gemser).

      – El llibre d’etiqueta de Lady Lupina. B Cole

      – Amb els nens. A taula Al carrer. Amb els grans. S. Folch, P. Geis (Combel)

      – Per què no em puc colar? O. Alaman, C. Roca (Destino).

  3. magartstudio ha dit:

    Molta sort Laura i que gaudexis molt!

  4. Raquel ha dit:

    Hola noies: aquest matí he llegit precisament “El Gall que es va trencar el bec” a la meva filla de 2 anys i mig. És un contre tradicional de tota la vida on el gall ha de perseverar molt per aconseguir que el sabater li arregli el bec.
    La història, és molt rítmica i li ha agradat molt (al llarg del dia m’ha anat fent preguntes sobre el conte). A banda del tema de la perseverància (entroncada amb la cultura de l’esforç), he pensat que seria una molt bona eina per anar treballant la memòria de forma divertida, i me l’he apuntat per anar-los revisant amb la meva filla jugant a endevinar què li demana cada personatge al gall.
    M’agrada per la simplicitat de la trama i pel fet de ser un conte tradicional. Sento posicionar-me en aquest sentit, però els llibres creats amb un objectiu concret sovint no aconsegueixen aquest encant que els fa propers al pensament màgic dels nens.
    És fàcil de trobar a internet, fins i tot en format mp3.

    • annamaresipares ha dit:

      Merci Raquel, una aportació molt estimulant!
      Els contes repetitius els agraden molt i els conviden a parlar i a jugar, a més de ser un bon joc de memòria. En trobareu molts d’altres, son un clàssic, A pàrvuls, “El Cargol i l’herba de poniol” amb la cançoneta i tot, és tot un éxit!
      A mi m’agradava introduir-los d’un en un, mantenim la mecànica, però s’ha de fer un nou esforç.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s